Onderzoeken
'Wat is belangrijker', vroeg Grote Panda, 'de reis of de bestemming?'
'Het gezelschap', zei Kleine draak.
Uit: Grote Panda & Kleine Draak, James Norbury
Zonder en met witruimte
Witruimte?
De ademhaling tussen twee zinnen.
Het minuutje voor een sessie of een vergadering.
De avond zonder zorgen.
De dag zonder werk.
Een weekend zonder plan.
Een week aaneengeregen witruimte.
Groot, klein, bewust, onbewust.
Vervelen, dromen, lanterfanten, creëren, pierewaaien.
Onderzoeken ligt in het doen, het doen is het onderzoeken.
Witruimte gaat voor mij om vrijwaren, herkennen, erkennen, waarderen.
Het gaat om de veelheid en uitdaging waar ik van hou te structureren en in te kapselen.
Tijdens witruimte is er rust en ruimte van waaruit het nieuwe creëren weer stroomt.
Ik (her)adem, krijg zuurstof en energie borrelt weer.
Zonder witruimte voelt het té. Te druk, te veel, te weinig om trots op te zijn.
Met witruimte is er ademruimte, rust, structuur.
Witruimte zorgt dat ik blij ben met wat er wel én wat er niet is.
Witruimte biedt perspectief en ruimte in denken en doen.
Vanuit witruimte ontstaat het nieuwe.
Witruimte is tijd voor mezelf.
Ik hoef alleen rekening te houden met dat waar ik zin in heb.
Ik beslis.
En om te kunnen beslissen heb ik witruimte nodig.
Het is een patroon dat ik heb ontdekt.
Witruimte vertrekt vanuit mezelf en besteed ik vaak op mijn eentje.
Soms komen er andere mensen bij, maar alleen als ik daar zin in heb.
Opladen lukt me best alleen.
Weer wat geleerd in/van mijn witruimte.
Witruimte van tijd tot stond maakt me beter:
een betere mama, partner, dochter, zus, nicht, tante, vriending
en ook een betere coach, teambegeleider, leidinggevende, bestuurder.
Er is meer rust in mijn hoofd.
Dat zorgt voor meer ruimte voor voorbereiding vooraf,
betere focus, holding space en meer kwaliteit in het moment,
en ruimte en zorg voor opvolging en afronding.
En niet vergeten : het zorgt absoluut voor een beter humeur!

