Plannen
'Probeer tijd te maken voor de kleine dingen', zei Grote Panda.
'Die zijn vaak het alleberlangrijkste.'
Uit: Grote Panda & Kleine Draak, James Norbury
Ruimte voor witruimte
Al jaren wens ik meer witruimte. In mijn leven wordt het me niet in de schoot geworpen. Ik moet er actief mee aan de slag. Zoals ik al eerder aanhaalde, ik sta natuurlijk mezelf in de weg. Er zijn zoveel, boeiende, interessante dingen om te doen, te beleven. Maar er zijn ook zorgen, appèl, zoeken, niet weten, proberen. Enfin, witruimte komt echt niet vanzelf. Plannen is een belangrijk onderdeel.
Plannen op het werk (=doen) én ook plannen thuis (=durven).
Witruimte in de werkagenda
Dit bleek nog het makkelijkste. Inplannen en vrijwaren: enkel als er iets is waar ik echt warm van word, mag ik het in de witruimte plannen. Opvallend was dat enkel afspraken een kans maakten met mensen waarmee we iets nieuws in de wereld konden zetten of om nieuwe medewerkers te onthalen. Anders hield ik die tijd echt voor mezelf om bij te werken zodat er wat rust in mijn hoofd (en mailbox) ontstond.
Witruimte thuis
Dit is een stuk moeilijker. Jaarlijks plannen manlief en ik enkele dagen witruimte begin mei. Ruimte om even gewoon het koppel in plaats van (zorg-)ouders te zijn. Ik plande ook een reeks pottendraaien, die viel in de maand dat het echt het allerlastigste liep met onze dochter. Toch is het me (op één crisis-avond na) gelukt om elke keer te gaan. Ook al stond onze dochter aan de deur te wenen dat ik niet weg mocht, ik ging. We planden ook een vakantie en een weekend met vrienden waarin we afspraken dat we het niet helemaal gingen volplannen, maar ook gewoon zouden zijn.
Maar hier is de uitdaging echt groot. Het appèl van het gezin is groot.
Ik probeer in het achterhoofd te houden: als je geen tijd hebt om 10 minuten te mediteren, mediteer dan 20 minuten. En van hieruit dan toch telkens iets te plannen om mezelf en dus ook mijn gezin recht te houden door kleine beetjes witruimte: een supmomentje, tijdens een sessie met de auticoach eventjes een momentje voor mezelf nemen, even creatief zijn in mijn teken(dag)boek, toch naar de repetitie van de harmonie gaan, een nieuw boek openslaan...
Een combinatie van plannen & #gewoondoen.
